La prospettiva attuale di Freire per l'educazione degli adulti e un sistema capacitante


Abstract


It
La crisi silenziosa – as noted by Nussbaum - che sta erodendo l'educazione a livello internazionale, mostra alcuni effetti nelle evidenze delle ricerche internazionali sull'apprendimento degli adulti. La perdita delle competenze di base pone il problema dell'incapacitazione, della marginalizzazione dell'adulto, e più in generale dell'innovazione. Emerge il problema del diritto all'apprendimento e della democrazia. Freire ha posto in essere una proposta generativa di educazione degli adulti che, a partire dai processi di "coscientizzazione" e di partecipazione, può essere connesso all'attuale lifelong learning e lifewide learning. Alcune dimensioni della pedagogia di Freire trovano riscontro nella prospettiva dello Human Development Approach, mostrando un interessante collegamento con alcune caratteristiche del sistema della capacitazioni.
En
The silent crisis – as noted by Nussbaum - that is eroding education meaning at the international level, shows some effects on the evidences on adult learning at international level. The loss of basic skills, highlights the problem of adult incapacitation, marginalization and, more general, the problem of social and cultural innovation. It is emerging the question of learning right and democracy. Freire has created a generative adult education proposal that, starting from the "conscientization" and participation processes, can be linked to current lifelong learning and lifewide learning. Some dimensions of Freire's pedagogy meet the perspective of the Human Development Approach, showing an interesting connection to some features of the capability approach.

DOI Code: 10.1285/i9788883051333p133

Keywords: Educazione adulti; Capability Approach; Coscientizzazione; Lifelong education; lifelong learning; Adult education; Capability Approach; Conscientization; Lifelong education; Lifelong learning

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.