Il ruolo inclusivo dell'educatore professionale socio-pedagogico


Abstract


It
Il seguente lavoro propone una riflessione sull'attuale normativa che regolarizza l'educatore professionale socio-pedagogico e gli attribuisce un ruolo collaborativo e di promozione del dialogo con i diversi attori coinvolti nei processi educativi. Nello specifico, l'articolo ha l'obiettivo di orientare l'attenzione su una proposta di formazione volta a promuovere un profilo inclusivo dell'educatore, in linea con il modello bio-psico-sociale della salute. In quest'ottica, l'educatore, oltre ad equipaggiarsi di competenze teorico-pratiche, necessita di acquisire quelle competenze trasversali, come l'osservazione e l'analisi, per la costruzione di un quadro descrittivo dell'educando, comprensivo di "barriere" o "facilitatori" per la progettazione dell'agire educativo inclusivo.
En
The following work proposes a reflection on the current legislation that regularises the socio-pedagogical professional educator and attributes to him a collaborative and promotion role of the dialogue with the various actors involved in the educational processes. Specifically, the article has the objective of directing attention to a training proposal aimed at promoting an inclusive profile of the educator, in line with the bio-psycho-social model of health. In this perspective, the educator, in addition to equipping themselves with theoretical-practical skills, it needs to acquire those transversal skills, such as observation and analysis, for the construction of a descriptive framework of the learner, including "barriers" or "facilitators" for the design of inclusive educational action.

DOI Code: 10.1285/i24995835v2019n10p77

Keywords: Educatore professionale socio-pedagogico; inclusione; professionalità; Socio-pedagogical professional educator; inclusion; professionalism

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.