Jerome S. Bruner tra pensiero e creatività: dal processo di apprendimento alla sorpresa produttiva


Abstract


It
Il presente contributo intende esplorare la creatività secondo la prospettiva di Bruner. Dopo una prima parte incentrata sull'importanza del Bruner in ambito psicopedagocio, approfondendo gli aspetti storico-sociali, l'autore introduce alla visione dicotomica del pensiero, inteso come processo cognitivo, suddiviso in paradigmatico e sintagmatico. È a partire proprio da questa differenza che si entra nel merito della creatività intesa come processo che trova la sua massima espressione nella "sorpresa".
En
This paper intends to explore creativity according to Bruner's perspective. After a first part focusing on the importance of Bruner in psycho-pedagogy field, deepening the historical-social aspects, the author introduces the dichotomous vision of thought, understood as a cognitive process, subdivided into paradigmatic and syntagmatic. It is precisely from this difference that one enters the merit of creativity understood as a process that finds its maximum expression in the "surprise".

DOI Code: 10.1285/i24995835v2017n6p41

Keywords: Bruner; pensiero; creatività; Bruner; thought; creativity

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.