Sintassi del microblogging e comunicazione istituzionale. @Twiperbole #Buongiorno #Bologna!


Abstract


Abstract - Over the last few years, the Italian public authorities have realized the value of social media as broadcasting channels capable of reaching a large audience. Contextually, they have become aware that it is imperative to switch from a communication model which targets the citizen to one which draws the citizen into a conversation. This change implies knowing how to use social media tools to build a conversational relationship, which cannot fail to affect linguistic features. The increasing presence of the civil service on the social media has generated a concurring flourishing of meetings and studies on this subject. However, research has focused primarily on communicational and sociological facets, leaving the linguistic phenomena mainly untouched, with particular regard to the most recent platforms such as Twitter. This study endeavours to make good this omission by providing a preliminary mapping of the usages developed by the Italian municipality of Bologna in the short writing style typical of Twitter, focusing primarily on the syntax. The analysis outlines the ways and purposes in which the distinctive microsyntax used by microblogging power users is applied in a context of institutional communication. Paralinguistic functions, the use of hashtags and other metadata are described in detail with recourse to extensive examples.

Abstract - Da qualche anno le Pubbliche Amministrazioni italiane si sono accorte del valore dei social media come canali ad alto potenziale di audience, ma sono anche divenute consapevoli che è necessario passare da un modello di comunicazione ‘verso’ il cittadino a uno ‘con’ il cittadino, il che comporta la conoscenza di un particolare strumento, ma anche di diverse dinamiche relazionali, che non possono fare a meno di esprimersi attraverso la dimensione linguistica. Di pari passo con la crescente presenza della PA sui social media si sono moltiplicati convegni e studi dedicati a questa tematica. Tuttavia l’attenzione risulta concentrata sugli aspetti più squisitamente comunicativi e sociologici, mentre sono ancora scarse le analisi di carattere linguistico, specie per quel che riguarda le piattaforme più recenti come Twitter. La presente ricerca mira a colmare in parte questa lacuna fornendo una prima descrizione delle modalità sviluppate dall’antenna bolognese Twiperbole nell’uso della scrittura breve tipica di Twitter, con particolare riferimento alla sintassi del microblogging. In quest’ottica si individueranno anche funzioni e scopi con cui tale microsintassi viene applicata in un contesto di comunicazione istituzionale, con particolare attenzione ai risvolti paralinguistici e fatici, nonché all’uso di hashtag e metadati. L’analisi è accompagnata da numerosi esempi.


DOI Code: 10.1285/i22390359v19p119

Keywords: Linguistics, Short Writings, Microsyntax

References


André P., Bernstein M., and Luther K. 2012, Who gives a tweet?: evaluating microblog content value, in Proceedings of the ACM 2012 conference on Computer Supported Cooperative Work, ACM, pp. 471-474, http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2145277 (5.03.2015).

BBC News 2009, Twitter tweets are 40% “babble”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8204842.stm (5.03.2015).

Boyd D., Golder S., and Lotan G. 2010, Tweet, tweet, retweet: Conversational aspects of retweeting on twitter, in System Sciences (HICSS), 2010 43rd Hawaii International Conference on, IEEE, pp. 1-10, http://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=5428313 (5.03.2015).

Bruns A. 2008, Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: from production to produsage. Peter Lang, New York.

Bruns A. 2012, Ad hoc innovation by users of social networks: the case of Twitter, in Zentrum für Soziale Innovation – Centre for Social Innovation (ed.), “ZSI Discussion Paper” 16, pp. 1-13, https://www.zsi.at/object/publication/2186 (5.03.2015).

Chiusaroli F. 2014, Sintassi e semantica dell’hashtag: studio preliminare di una forma di scritture brevi, in Basili R., Lenci A., Magnini B. (a cura di), Proceedings of the First Italian Conference on Computational Linguistics CLiC-It 2014 & and of the Fourth International Workshop EVALITA 2014 : 9-11 December 2014, Pisa, Pisa University Press, Pisa, pp. 117-121. http://store.torrossa.it/resources/an/3003965#page=39 (5.03.2015).

Ferri M. 2014, Social media nelle istituzioni: il caso del Comune di Rimini, in Vagnarelli G. (a cura di), Forme della comunicazione politica, Piceno University Press, Ascoli Piceno, pp. 18-42.

Gargantini A. 2013, In 140 caratteri: la comunicazione social del Comune di Bologna. Saggio di analisi linguistica, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano.

Gillespie T. 2010, The politics of ‘platforms’, in “New Media & Society” 12 [3], pp. 347-364.

Iperbole 2012, Hashtag per Bologna, http://bit.ly/1GYZXZt (16.06.2014).

Iperbole 2012, hashtag_bologna_condivisi, http://bit.ly/1i7hqat (5.03.2015).

Iperbole 2014, Il 15 dicembre, tutti al lancio della nuova rete civica!, http://bit.ly/1GYZBSL (5.03.2015).

Lovari A. 2013, Networked citizens: comunicazione pubblica e amministrazioni digitali, FrancoAngeli, Milano.

Miller V. 2008, New Media, Networking and Phatic Culture, in “Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 14 [4], pp. 387-400.

Petrucco C. 2006, “Folksonomie” nella Rete: costruire categorie alternative, creative ed interculturali, in “TD Tecnologie Didattiche” 14 [1], pp. 38-50.

Reichelt L. 2007, Ambient Intimacy, http://www.disambiguity.com/ambient-intimacy/ (5.03.2015).

Rogers R. 2013, Debanalising Twitter. The Transformation of an Object of Study, in Bruns A., Weller K., Harrington S. (eds.), Twitter and Society: An Introduction, Peter Lang, New York, pp. 356-365.

Schandorf M. 2013, Mediated Gesture: Paralinguistic Communication and Phatic Text, in “Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 19 [3], pp. 319-344.

Twiperbole 2012, Un anno con Twiperbole, http://bit.ly/1i7jAXH (5.03.2015).

Vetere F., Smith J. and Gibbs M. 2009, Phatic Interactions: Being Aware and Feeling Connected, in Markopoulos P. and Mackay W. (eds.), Awareness Systems: Advances in Theory, Methodology and Design, Springer Science & Business Media, Dordrecht, New York, pp. 173-186.

Wang V., Tucker J.V. and Rihll T.E. 2011, On Phatic Technologies for Creating and Maintaining Human Relationships, in “Technology in Society” 33 [1-2], pp. 44-51.


Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.