L’esperienza poetica nell’Argentina degli anni Sessanta


Abstract


EN
Juan Gelman, Leónidas Lamborghini, Francisco Urondo, César Ferández Moreno, among the most famous of the poetic generation in Argentina during the Sixties, take up the concept of critical verbal art that the Hispanic-American vanguard had proposed as a priority. They finished the work of their predecessors, especially that of the late Huidobro, who, after Altazor left the more external aspects of the play behind, and of César Vallejo, creating a poetic area where emotion and subjectivity coexist with linguistic experimentation, where the pleasure of construction and the subtleties of linguistic deformations are inexorably tied to sentiment.
In obliterating the distance between I and You, their poetry abandons the passage between different textual practices and gives space to an inter-subjectivity that leads the reader to forget his passivity and become active in sensory production.

Keywords: avant-garde, Argentine poetry, the Sixties, linguistic experimentation

IT
Juan Gelman, Leónidas Lamborghini, Francisco Urondo, César Ferández Moreno, fra i nomi più noti della generazione poetica argentina degli anni Sessanta, riprendono la concezione di un’arte verbale critica che l’avanguardia ispanoamericana aveva proposto come prioritaria. Completano il lavoro dei suoi predecessori, soprattutto dell’ultimo Huidobro, che dopo Altazor abbandona gli aspetti più esterni del gioco, e di César Vallejo, creando uno spazio poetico dove l’emozione, la soggettività, coesistono con la sperimentazione del linguaggio, dove il piacere della costruzione, delle sottigliezze delle deformazioni linguistiche sono indissolubilmente legate al sentimento.
La loro poesia, nell’abolire la distanza fra Io e Tu, lascia aperto il passaggio fra le pratiche testuali differenti e dà spazio a un’intersoggettività che induce il lettore ad abbandonare la sua passività e a diventare attivo nella produzione del senso.

Parole chiave: avanguardia, poesia argentina, anni sessanta, sperimentazione linguistica


DOI Code: 10.1285/i22390359v7p219

References


Fernández Moreno C. 1981, Sentimientos Completos, Ediciones de la Flor, Buenos Aires.

Gelman J.1984, Cólera Buey, Libros de Tierra Firme, Buenos Aires.

Gelman J.1988a, Interrupciones I, Libros de Tierra Firme, Buenos Aires.

Gelman J.1988b, Interrupciones II, Libros de Tierra Firme, Buenos Aires.

Gelman J. 1989, Violín y otras cuestiones/El juego en que andamos/Velorio del solo/Gotán, Libros de Tierra Firme, Buenos Aires.

Lamborghini L. 1971, El solicitante descolocado, Ediciones de la Flor, Buenos Aires.

Lamborghini L. 1988, Verme, Sudamericana, Buenos Aires.

Lao M. 1986, Voglia di tango, Sugarco, Milano.

Le Lionnais F. 1973, La littérature potentielle, Gallimard, Paris.

Noé L.F. 1988, Antiestética, Ediciones de la Flor, Buenos Aires.

Urondo F. 1968a, Adolecer, Sudamericana, Buenos Aires.

Urondo F. 1968b, Veinte años de poesía argentina 1940-1960, Galerna, Buenos Aires.

Urondo F. 2003, Poemas, Visor, Madrid.

Yurkievich S. 1984, A través de la trama, Muchnik, Barcelona.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.