Religión, modernidad y turismo. Peregrinaciones a España en la segunda mitad del siglo XIX


Abstract


IT
In questo articolo intendo esaminare la connessione tra l’emergere di nuove pratiche devozionali di massa e l’origine del turismo di massa in Spagna dalla fine del XIX secolo. Nella prima parte, l’articolo offre un bilancio dei principali contributi allo studio della modernità religiosa e alla relazione tra religione e modernità, economia e turismo. Nella seconda parte, si analizzerà la moderna organizzazione della peregrinazione nazionale verso Nostra Signora del Pilar in Zaragoza nel 1880, nonché lo sviluppo di un marketing religioso (souvenir e visite guidate religiose della città). Inoltre, tale peregrinazione servirà per osservare come gli organizzatori riflettono sulla modernità tipica di questo evento di massa.
En
In this article I would like to examine the connection between the emergence of a new mass devotional culture and the origin of mass tourism in Spain by the end of the 19th century. In the first part I will reflect on the main contributions to the study of religious modernity and the relationship between religion and modernity, economy and tourism. In the second part we will analyze the modern organization of the national pilgrimage to Our Lady of “el Pilar” in Zaragoza in 1880 as well as the development of a religious marketing (souvenirs and religious guides of the city). In addition, this pilgrimage will serve to explore the ways in which the organizers reflected on the very modernity of this massive event.

DOI Code: 10.1285/i11211156a32n1p119

Keywords: Peregrinazione; turismo; modernità religiosa; Spagna; XIX secolo; Pilgrimage; Tourism; religious modernity; Spain; 19th Century

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