Chiesa e cultura popolare nel Portogallo medievale e moderno (secoli XII-XVI)
Abstract
It
Le fonti sinodali - concili provinciali e sinodi diocesani - sono state scarsamente utilizzate dagli studiosi portoghesi: dagli storici ai sociologi, dagli antropologi agli etnologi. I rapporti tra Chiesa e cultura popolare nel Portogallo medievale e moderno vengono ricostruiti proprio a partire da questi documenti che, per il periodo che va dal XII agli inizi del XVI secolo, sono stati raccolti nel Synodicon Hispanum, vol. II Portugal, curato da Antonio Garci?a y Garci?a. Emerge una realtà religiosa e antropologica non molto diversa da quella di altri Paesi europei, ma con delle specificità peculiari dellEuropa mediterranea, in particolare della Penisola iberica e specialmente del Portogallo. Si pensi alla presenza di judeus (ebrei), mouros (mori) e, più tardi, a partire dal XV secolo, di pretos (negri), che ha dato origine a una cultura multietnica e multireligiosa. Ma si pensi anche, con riferimento alle attività ludiche e ricreative, alla tourada (corrida), riscontrabile già nel Medioevo, e, con riferimento alletà contemporanea, al fado, musica popolare portoghese che si ispira al sentimento tipico della saudade, termine intraducibile, che descrive, caratterizza e interpreta molto bene lanima lusitana, piena di malinconia e di nostalgia.
En
Synod sources - provincial councils and Diocesan synods - have barely been considered by Portuguese scholars, such as historians, sociologists, anthropologists or ethnologists. The relationship between the Church and the popular culture of Medieval and Modern Portugal can be traced back due to such documents that are collected in the Synodicon Hispanum, vol. II Portugal, edited by Antonio Garci?a y Garci?a, in the period between the 12th and the 16th Centuries. These sources reveal a religious and anthropological setting that does not present much difference from those of the other European countries, a part from some peculiarities that are specific of Mediterranean Europe, in particular of the Iberian peninsula and specifically of Portugal. It appears that the presence of judeus (Jewes), mouros( Moors) and, starting from the 15th Century, of pretos (negros) resulted in the creation of a multi-ethnic and multi-religious culture. It is also important to consider, with reference to recreational and leisure activities, the tourada (the Bullfight), that is already present in Medieval times, and the fado, the popular Portuguese music inspired by the emblematic feeling of saudade, an untranslatable term describing, characterising and appropriately interpreting the Portuguese soul filled with melancholy and nostalgia.
Le fonti sinodali - concili provinciali e sinodi diocesani - sono state scarsamente utilizzate dagli studiosi portoghesi: dagli storici ai sociologi, dagli antropologi agli etnologi. I rapporti tra Chiesa e cultura popolare nel Portogallo medievale e moderno vengono ricostruiti proprio a partire da questi documenti che, per il periodo che va dal XII agli inizi del XVI secolo, sono stati raccolti nel Synodicon Hispanum, vol. II Portugal, curato da Antonio Garci?a y Garci?a. Emerge una realtà religiosa e antropologica non molto diversa da quella di altri Paesi europei, ma con delle specificità peculiari dellEuropa mediterranea, in particolare della Penisola iberica e specialmente del Portogallo. Si pensi alla presenza di judeus (ebrei), mouros (mori) e, più tardi, a partire dal XV secolo, di pretos (negri), che ha dato origine a una cultura multietnica e multireligiosa. Ma si pensi anche, con riferimento alle attività ludiche e ricreative, alla tourada (corrida), riscontrabile già nel Medioevo, e, con riferimento alletà contemporanea, al fado, musica popolare portoghese che si ispira al sentimento tipico della saudade, termine intraducibile, che descrive, caratterizza e interpreta molto bene lanima lusitana, piena di malinconia e di nostalgia.
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Synod sources - provincial councils and Diocesan synods - have barely been considered by Portuguese scholars, such as historians, sociologists, anthropologists or ethnologists. The relationship between the Church and the popular culture of Medieval and Modern Portugal can be traced back due to such documents that are collected in the Synodicon Hispanum, vol. II Portugal, edited by Antonio Garci?a y Garci?a, in the period between the 12th and the 16th Centuries. These sources reveal a religious and anthropological setting that does not present much difference from those of the other European countries, a part from some peculiarities that are specific of Mediterranean Europe, in particular of the Iberian peninsula and specifically of Portugal. It appears that the presence of judeus (Jewes), mouros( Moors) and, starting from the 15th Century, of pretos (negros) resulted in the creation of a multi-ethnic and multi-religious culture. It is also important to consider, with reference to recreational and leisure activities, the tourada (the Bullfight), that is already present in Medieval times, and the fado, the popular Portuguese music inspired by the emblematic feeling of saudade, an untranslatable term describing, characterising and appropriately interpreting the Portuguese soul filled with melancholy and nostalgia.
DOI Code:
10.1285/i11211156a30n2p61
Keywords:
Chiesa; cultura popolare; Portogallo medievale; Portogallo moderno; Church; popular culture; Medieval Portugal; Modern Portugal
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