100 anni prima di Hans Lippershey, di Jacob Metius e di Galileo Galilei: il cannocchiale di Leonardo da Vinci – 1508/1509


Abstract


En
Within the wide collection of Leonardo da Vinci's Machines, interpreted and built by Giuseppe Manisco, which represent the items in the Museum dedicated to them in Galatone (Lecce), the Binoculars have a prominent position. A small but revolutionary object, as it was surprisingly conceived a century before scientists like Galileo Galilei – whose invention is linked to – did. Through a careful analysis of Folio 25 of Manuscript F by Leonardo da Vinci, further confirmed by detailed considerations, this paper aims at drawing attention, this time in the field of optics, on the greatest genius of all time.
It
All'interno della vasta collezione di Macchine di Leonardo da Vinci interpretate e realizzate da Giuseppe Manisco, oggetto del Museo ad esse dedicato a Galatone (Lecce), un posto di rilievo assume il Cannocchiale. Si tratta di un piccolo quanto rivoluzionario oggetto, che porta in sé la straordinarietà di essere stato concepito ben un secolo prima rispetto agli scienziati cui se ne fa risalire l'invenzione, tra cui Galileo Galilei. Attraverso lo studio attento del Foglio 25 del Manoscritto F di Leonardo da Vinci, avallato ulteriormente da considerazioni più circostanziate, questo contributo ha l'obiettivo di accendere i riflettori, questa volta nel campo dell'ottica, sul più grande genio di tutti i tempi.

DOI Code: 10.1285/i20380313v28p121

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.