Scuola-lavoro e solidarietà: un'alternativa pedagogica nella relazione tra scuola e mondo del lavoro


Abstract


En
The neoliberal educational policy encouraged competitiveness and individualism, into a post-democratic drift. The democratic renaissance con only be made by the increase of a new social capital, by the support of a community-oriented rather than a specialist thinking that originates above participation, design and political democratic actions, connected with the develop of learning. Can Service Learning pedagogical approach contrast this post-democratic tendency in support of development of well-integrated individuals instead of only competent and competitive makers? This proposal has his roots in social pedagogics and in activism of last century and certainly fits the idea of person that is in the Italian Constitution. The fulfilment of Service Learning projects in the contest of the 'Softskill and career counselling' program, by complement each other the instruction of fieldwork and the social skills of civic engagement, represents the third via of framework development, which relates this approach with the socialist pedagogy of work.
It
La politica educativa neoliberista ha incentivato competitività e individualismo, generando una deriva post-democratica. La rinascita democratica può essere data dalla crescita di nuovo capitale sociale, attraverso il sostegno di un pensiero comunitario anziché specialistico, che parta da partecipazione, progettazione e azione politica democratica, collegate allo sviluppo degli apprendimenti. L'approccio pedagogico del Service-Learning può contrastare la deriva post-democratica, dato che è volto alla crescita di "persone complete" anziché di soli produttori competenti e competitivi? Questa proposta fonda le sue radici nella pedagogia sociale e nell'attivismo del secolo scorso e risponde all'idea di persona della Costituzione italiana. La realizzazione di progetti di Service-Learning nell'ambito dei Percorsi per le Competenze Trasversali e l'Orientamento, integrando la didattica del lavoro sul campo con finalità sociali di partecipazione civica, costituisce la terza via di sviluppo del framework, che collega questo approccio alla pedagogia socialista classica del lavoro.

DOI Code: 10.1285/i26108968n5p111

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.