Didattica Luce in Sabina. Vicende e percorsi per scoprire e comprendere la storia locale


Abstract


En
The article presents the experience of Didattica Luce in Sabina, a quarterly digital publication of the Istituto Luce Cinecittà of Rome and of the State Archive of Rieti, which uses sources, mainly audiovisual, historical and contemporary. In fact, in every issue of the journal, a theme is investigated using types of materials of different nature and origin: the photos of the collections of the State Archive of Rieti, the films of the Istituto Luce Cinecittà Archive, the documentation of the private archives, the interviews on territory, essays and articles extracted from exhibition catalogs, from paper journals, from local publications. The storytelling, which develops starting from these documents, allows to connect the voices of Rieti and its province with the universal historical events, to move from the general to the particular and vice versa; to recover, enrich or create new memories. The publication aggregates informations that builds a new digital archive. An evolving documentary complex. In the first part of the article, it goes back over the nature and objectives of Didattica Luce in Sabina, the main steps, the topics covered in the first year of publication (2017). In the second and third part of the contribution, some articles of the journal are taken as an example to show how the narration can be developed through different audiovisual materials, and how you can try to do public history.
It
L'articolo presenta l'esperienza di Didattica Luce in Sabina, pubblicazione digitale a cadenza trimestrale dell'Istituto Luce Cinecittà di Roma e dell'Archivio di Stato di Rieti, che utilizza fonti, prevalentemente audiovisive, storiche e contemporanee. Infatti in ogni numero della rivista è indagato un tema attraverso tipologie di materiali di differente natura e provenienza: le foto delle collezioni dell'Archivio di Stato di Rieti, i filmati dell'Archivio Istituto Luce Cinecittà, la documentazione degli archivi privati, le interviste sul territorio, saggi e articoli estratti da cataloghi di mostre, da riviste cartacee, da pubblicazioni locali. Lo storytelling, che si sviluppa a partire da questi documenti, consente di far dialogare le voci di Rieti e della sua provincia con le vicende storiche universali, di andare dal generale al particolare e viceversa; di recuperare, arricchire o creare, ex novo memorie. La pubblicazione aggrega informazioni che costruiscono un nuovo archivio digitale. Un complesso documentario in continua formazione. Nella prima parte dell'articolo si ripercorrono la natura e gli obiettivi di Didattica Luce in Sabina, i principali passaggi, gli argomenti trattati nel primo anno di pubblicazione (2017). Nella seconda e terza parte del contributo vengono presi a titolo esemplificativo alcuni articoli presenti nella rivista per mostrare come si può sviluppare la narrazione, talvolta inedita, tramite diversi materiali audiovisivi, e si può provare a fare public history.

DOI Code: 10.1285/i26108968n3p69

Keywords: Public history; History and community; Local memories; Audiovisual language; Public history; Storia e comunità; Memorie locali; Linguaggio audiovisivo

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.