Educare il corpo per imparare a scrivere


Abstract


Abstract: The paper aims to conduct a theoretical reflection on which motor and psychomotor activities proposed in pre-school are propaedeutic for a correct and functional learning of handwriting, with a new perspective on the concept of pre-graphism. In particular, the prerequisites of manual writing will be explored and motivated: visual-perceptual and visual-motor skills, global and fine motor skills. The aim of the contribution is to draw attention to the importance of consciously planned motor activities in pre-school in order to structure the cognitive foundations for the acquisition of future learning, from formal and praxial ones such as handwriting to abstract ones.Keywords: kindergarten, handwriting traning, motor skill, perceptual skills, visual– motor skill

Riassunto: Il contributo si prop+one di condurre una riflessione teorica su quali attività motorie e psicomotorie proposte nella scuola dell’infanzia siano propedeutiche per un corretto e funzionale apprendimento della scrittura manuale, con una nuova prospettiva del concetto di pre-grafismo. Saranno, in particolare, approfonditi e motivati i prerequisiti della scrittura manuale: le abilità visuo-percettive e visuomotorie, la motricità globale e fine. La finalità del contributo è riportare l’attenzione sull'importanza di attività motorie progettate in maniera consapevole nella scuola dell’infanzia al fine di strutturare le basi cognitive per l'acquisizione dei futuri apprendimenti, da quelli formali e prassici come la scrittura manuale a quelli astratti.Parole Chiave:scuola dell’infanzia, avvio alla scrittura manuale, abilità motorie, abilità percettive, abilità visuo-motori


DOI Code: 10.1285/i24995835v2023n18p41

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.