Le emozioni: strumenti di apprendimento ed inclusione


Abstract


Abstract: The article emphasize the importance of affective component across the cognitive and emotional-relational development of subjects in the developmental age and its role as a basic mean of school and social inclusion.As neuroscience has progressed, the cognitive component is permeated by the emotional one, that sustains the hole psychological life. The article tries to show that emotional components in human relationships can change the physiological structure of the brain and generate new neural connections. Emotional competencies seem to play key roles in the learning process just as cognitive and neuropsychological functions. They’re significantly involved in improving one’s learning experience, school and social inclusion, as demonstrated in the story at the end of the article.Keywords: Emotions, learning, inclusion.

 

L'obiettivo di questo articolo è quello di rimarcare l'importanza che la componente affettiva, e quindi emotivo-relazionale, si svolge nello sviluppo della mente dell'essere umano diventando strumento essenziale nei processi di inclusione scolastica e sociale.

Partendo dall'assunto delle neuroscienze che la componente emotiva permea quella cognitiva e sottende l'intera vita psichica, l'articolo tenta di dimostrare che le relazioni umane con il loro apporto emotivo sono in grado di modificare la struttura fisiologica del cervello, andando a promuovere esse stesse la generazione di nuove connessioni neuronali. Le emozioni, e più in generale le competenze emotive, svolgono nei processi di apprendimento un ruolo fondamentale, altrettanto importante al pari degli aspetti più strettamente cognitivi e neuropsicologici.Esse sono, infatti, coinvolte in modo significativo nella costruzione dei propri personali significati, contribuendo non solo al miglioramento della propria esperienza di apprendimento in generale ma anche all'inclusione scolastica e sociale, come verrà evidenziato dal caso citato in conclusione.


DOI Code: 10.1285/i24995835v2023n18p163

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.