Scuola e innovazione tecnologica. Riflessioni a margine dell’emergenza sanitaria Covid-19


Abstract


Abstract: About three years after the COVID-19 epidemiological emergency, the is-sue of integrating the e-learning mode with traditional teaching is still strongly felt. The moment of the health emergency has highlighted quite a few critical issues in the school system, particularly the malaise of traditional teaching-learning models when the use of e-learning teaching methodologies was imposed. This circumstance which, while on the one hand has made it possible for significant experiences of multimedia teaching to re-emerge, has also brought to the surface a tacit criticality: the distance on the part of most teachers from technology. It is now evident that the health crisis has highlighted a scholastic, formative and educational crisis, in the face of which a necessary training of teachers regarding the implementation of technology and the tools of the digital world in the everyday teaching has become equally evi-dent. Thus, a fundamental pedagogical need emerges that rethinks systemically the utilitarian idea of technology for a new place in teaching-learning processes based on the value added paradigm proposed in the 1960s by Alberto Manzi.

Keywords: Innovation, Learning, Tecnologies, Paradigm

Riassunto: A circa tre anni di distanza dall’emergenza epidemiologica COVID-19, è ancora fortemente sentita la questione dell’integrazione della modalità e-learning con l’insegnamento tradizionale. Il momento di emergenza sanita-ria ha messo in luce non poche criticità del sistema scolastico, in particolare il malessere dei modelli tradizionali di insegnamento-apprendimento nel momento in cui è stato imposto l’utilizzo delle metodologie didattiche di apprendimento a distanza (e-learning). Circostanza questa che, se da una parte ha reso possibile far riemergere significative esperienze di didattica multimediale, dall’altra ha portato a galla una tacita criticità: la distanza da parte della maggior parte dei docenti dalla tecnologia. È oramai evidente che la crisi sanitaria ha evidenziato una crisi scolastica, formativa ed educativa, di fronte alla quale si è resa altrettanto evidente una necessaria formazione dei docenti riguardo l’implementazione della tecnologica e degli strumenti del mondo digitale nella quotidianità della didattica. Emerge, così, un’esigenza pedagogica fondamentale che riguarda un ripensamento sistemico dell’idea utilitaristica della tecnologia, per una nuova collocazione nei processi di insegnamento-apprendimento in base al paradigma di valore aggiunto proposto negli anni ’60 da Alberto Manzi.

Parole Chiave: Innovazione, Apprendimento, Tecnologie, Paradigma


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p260

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.