Il Diritto alla salute come fattore protettivo nell'infanzia e nell'adolescenza. L'esperienza del Progetto socio-educativo PASSA! - Partecipazione e Aggregazione tra Sport e Salute.


Abstract


Abstract: This contribution, after a brief analysis of the concept of health and obesity, illustrates the project called P.A.S.SA!- Participation and Aggregation between Sport and Health. This project develops an integrated and inclusive educational intervention model (social-educationalhealth) which aims to combat obesity in childhood and adolescence and promote healthy lifestyles using the tool of participation, solidarity and sport as elements of emancipation and development. In fact, the Project, through sport and the various educational laboratory activities in and out of school, has as its objective the prevention of risk factors for health, the promotion of personal well-being through the development of an adequate relationship between family and social contexts and the activation of intrapersonal, interpersonal and social empowerment and well-being paths. All this using the bio-psychosocial model in an ecological perspective of health and well-being.

Keywords: Health, Prevention, Education.

Riassunto: In questo contributo, dopo una breve analisi del concetto di salute e obesità, viene illustrato il Progetto denominato P.A.S.SA!- Partecipazione e Aggregazione tra Sport e SAlute1 . Tale progetto elabora un modello di intervento educativo integrato e inclusivo (sociale-educativo-sanitario) che mira a contrastare nell’infanzia e nell’adolescenza l’obesità e promuovere stili di vita sani utilizzando lo strumento della partecipazione, della socialità solidale e dello sport come elementi di emancipazione e sviluppo. Il Progetto infatti, attraverso lo sport e le diverse azioni educative laboratoriali nella scuola e nell’extra scuola, ha come obiettivo la prevenzione di fattori di rischio per la salute, la promozione del benessere personale attraverso lo sviluppo di un adeguato rapporto tra contesti familiari e sociali e l’attivazione di percorsi di empowerment e benessere intrapersonali, interpersonali e sociali. Tutto ciò utilizzando il modello bio-psico-sociale2 in una prospettiva ecologica (Bronfenbrenner,1986) di salute e benessere.

Parole Chiave: Salute, prevenzione, educazione.


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p248

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.