Il ‘corpo didattico’: l’attività motoria per l’empowerment degli apprendimenti curricolari


Abstract


Abstract: The pandemic and the consequent technological abuse have favored a reduction in physical activity levels in subjects of all ages, especially children and adolescents. The excessive use of technology has negative consequences on the overall cognitive-motor functioning and the reduced motor activity in the developmental age reduces attention, language, memory and emotional capacity. Hence the need to underline, with this contribution, the role that the Organization can play in enhancing curricular learning through the creation of innovative teaching protocols. In this sense, the DAF (Advanced Functional Teaching) is presented, a motor-didactic protocol built starting from embodied theories and from the theory of gamification, designed to harmoniously integrate motor activity into the curricular learning experience.

Keywords: Innovative didactic; Embodied theories; Psychomotor activity; Gamification theories.

Riassunto: La pandemia e il conseguente overuse tecnologico hanno favorito una riduzione dei livelli di attività fisica nei soggetti di tutte le età, in particolare bambini e adolescenti. Proprio l’overuse tecnologico, ha conseguenze negative sul funzionamento cognitivo-motorio complessivo ed un’attività motoria ridotta in età dello sviluppo riduce l’attenzione, la capacità di linguaggio, di memoria e dell’emotività. Da qui la necessità di sottolineare, con questo contributo, il ruolo che il corpo può ricoprire nel potenziamento degli apprendimenti curricolari attraverso la realizzazione di protocolli didattici innovativi. In tal senso, viene presentata la DAF (Didattica Avanzata Funzionale), un protocollo didattico-motorio costruito a partire dalle embodied theories e dalla gamification theory, pensato per integrare armonicamente l’attività motoria nell’esperienza di apprendimento curricolare.

Parole Chiave: Didattica innovativa; Embodied theories; Attività psicomotoria; Gamification theories


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p239

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.