Il mondo in un'aula. Il PBL per la didattica delle scienze e la tecnologia


Abstract


Abstract: This contribution analyzes a science teaching project structured according to the logic of Problem-based learning and backward planning, with the use of other strategies that can always be included in the field of active learning (dialogued activity, brainstorming, cooperative learning) and with the contamination of some transmissive didactic interventions. Furthermore, the chosen learning path can be investigated on the basis of the epistems characterizing the discipline called "Technology"

Keywords: problem-based learning; backward planning; technology

Riassunto: Il presente contributo analizza un progetto di didattica delle scienze strutturato secondo la logica del Problem-based learning e della progettazione a ritroso, con il ricorso ad altre strategie sempre iscrivibili all’ambito dell’apprendimento attivo (attività dialogata, brainstorming, cooperative learning) e con la contaminazione di alcuni interventi di didattica trasmissiva. Il percorso d’apprendimento prescelto, inoltre, è investigabile in base alle epistemi caratterizzanti la disciplina denominata “Tecnologia”.

Parole Chiave: problem-based learning; progettazione a ritroso; tecnologia

 

 

 


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p79

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.