“Será que você não entende que não há resposta?”: l’oscena vertigine letteraria di Hilda Hilst


Abstract


Abstract – Published in 1982, A obscena senhora D condenses all the basic themes of Hilda Hilst's prose, being particularly representative of its singular writing. The incessant search for answers to the insoluble existential questions haunts Hillé, the protagonist of the novel, who goes beyond the limits imposed by rationality and common sense to scrutinise the depths of the human being. Hillé constantly questions the human existence marked by abandonment and condemned to an inscrutable nothingness in which any meaning is dissolved. The literature of Hilda Hilst brings into question the pre-established truths and the moral norms of the civilized modern society, going back to a primordial dimension from which emerge human instincts and passions that are embodied by the ambiguous figure of Hillé. Therefore, as this article intends to demonstrate, Hilda Hilst’s attempt to say what cannot be said and to show what must remain outside the scene becomes the inside of a writing that makes the obscene the symbol of that remote and obscure origin that modernity has removed, that is, an abject alterity according to the meaning suggested by Julia Kristeva in the book Pouvoirs de l'horreur. Essai sur l'abjection (1980). In this perspective, the obscene will be considered not only as a thematic element, but also as the substance and essence of a literature that can be interpreted, in the words of Michel Foucault, as a “discours de l’infamie”(La vie des hommes infâmes, 1977).

Riassunto– Pubblicato nel 1982, A obscena Senhora Dcondensa tutti i temi oggetto della produzione in prosa di Hilda Hilst, rivelandosi particolarmente rappresentativo della sua singolare scrittura. L’incessante ricerca di risposte alle insolubili questioni esistenziali ossessiona Hillé, protagonista del romanzo, la quale oltrepassa i limiti tracciati dalla ragione e dal senso comune per scrutare le profondità dell’essere umano. La “signora D” interroga costantemente un’esistenza segnata dalla derelizione e dall’abbandono, condannata a un nulla imperscrutabile in cui si dissolve qualsiasi significato. La letteratura di Hilda Hilst contesta le verità precostituite e le norme morali della civilizzata società moderna risalendo ad una dimensione primordiale in cui irrompono gli istinti e le passioni dell’uomo, incarnati nell’ambigua figura di Hillé. Pertanto, come si tenterà di dimostrare nel presente contributo, il tentativo di dire fuori dagli schemi, di mostrare ciò che deve rimanere fuori dalla scena diventa il “dentro” di una scrittura che fa dell’osceno il simbolo di quella remota e oscura origine che la modernità ha rimosso: di un’alterità abietta secondo l’accezione proposta da Julia Kristeva nel saggio Pouvoirs de l'horreur. Essai sur l'abjection(1980). In tale prospettiva, l’osceno sarà trattato non solo come elemento tematico, ma anche come la sostanza e l’essenza di una letteratura che si configura come «discours de l’infamie» secondo la definizione di Michel Foucault (La vie des hommes infâmes, 1977).


DOI Code: 10.1285/i22390359v30p127

Keywords: Hilda Hilst; abjection; obscene; alterity; modernity

References


Agamben G. 2008, Che cos’è il contemporaneo?, Nottetempo, Roma, pp. 9-10.

Cadernos de literatura brasileira – Hilda Hilst (n. 8) 1999, Instituto Moreira Salles, Rio de Janeiro.

Castello J. 1994, “Potlach, a maldição de Hilda Hilst”, (O Estado de São Paulo, 30 out. 1994), in Diniz C. (ed.) 2013, Fico besta quando me entendem: entrevistas com Hilda Hilst, Globo, São Paulo, pp. 157-163.

Finazzi Agrò E. 1991, O duplo e a falta: construção do outro e identidade nacional na literatura brasileira, in “Revista Brasileira de Literatura Comparada” 1, p. 52-61.

Foucault M. 2009, La vita degli uomini infami, Il Mulino, Bologna.

Hilst H. 2001, A obscena senhora D, Globo, São Paulo.

Kristeva J. 1981, Poteri dell’orrore. Saggio sull’abiezione, Spirali, Milano.

Mascaro S. de Amorim 1986, “Hilda Hilst, uma conversa emocionada sobre a vida, a morte, o amor e o ato de escrever” (Entrevista – O Estado de S. Paulo, 21 jun. 1986), in Diniz C. (ed.) 2013, Fico besta quando me entendem: entrevistas com Hilda Hilst, Globo, São Paulo, pp. 85-93.

Neto J. et al. 1981, “Hilda Hilst: fragmentos de uma entrevista” (Entrevista – Pirâmide. Revista de Vanguarda, Cultura e Arte, 1981), in Diniz C. (ed.) 2013, Fico besta quando me entendem: entrevistas com Hilda Hilst, Globo, São Paulo, pp. 69-83.

Novaes Coelho N. 1989, Um diálogo com Hilda Hilst, in Novaes Coelho N. et al., Feminino no singular. A participação da mulher na literatura brasileira contemporânea, GRD, São Paulo; Arquivo Municipal, Rio Claro, SP, pp. 136-160.

Novaes Coelho N. 1993, A literatura feminina no Brasil contemporâneo, Siciliano, São Paulo.

Pécora A. 2005, Nota do organizador, in Hilst H., O caderno rosa de Lori Lamby, Globo, São Paulo, pp. 7-11.

Pécora A. 2010 (ed.), Por que ler Hilda Hilst, Globo, São Paulo.

Queiroz V. 2000, Hilda Hilst: três leituras, Editora Mulheres, Florianópolis.

Rella F. 2002, Figure del male, Feltrinelli, Milano.


Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.