Una pagina sull'educazione degli italiani


Abstract


En
The publication of this unpublished work by Aldo de Bernart (1925 - 2013) figure of a scholar engaged in Salentinian studies, to whom a volume of Studies "in honor" (Galatina, 1998) and one "in memory" (Lecce, 2015) have been dedicated, happens in coincidence with the centenary of Galateo, given the great interest he has always shown towards the humanist of Galatone. An educator particularly sensitive to the great themes of pedagogy, he could not complete the study he had planned and of which this page is a clear, though synthetic, testimony. The strong interest in the treatise "on the education of Italians" becomes a chance not to be missed to make topical the thought of Galateo, a stimulus to research that can make emerge not only the patriotic value, as was already done by some critics immediately after the attainment of the unification of Italy, but also the pedagogical one that was most dear to de Bernart. This fragment confirms its great versatility. Putting the educational problem at the center of his interests is a foregone conclusion to de Bernart, but at the same time it gives back vigor to a thesis already dear to Croce.
It
La pubblicazione di questo inedito di Aldo de Bernart (1925-2013) figura di studioso impegnato negli studi salentini, al quale sono stati dedicati un volume di Studi "in onore" (Galatina, 1998) ed uno "in memoria" (Lecce, 2015) avviene in coincidenza con il centenario di Galateo, dato il grande interesse da lui sempre manifestato nei confronti dell'umanista di Galatone. Educatore particolarmente sensibile ai grandi temi della pedagogia, non potette condurre a termine lo studio che aveva programmato e del quale questa pagina è palese, se pur sintetica, testimonianza. L'accentuato interesse per il trattatello "sull'educazione degli italiani" diviene una occasione da non perdere per rendere attuale il pensiero di Galateo, uno stimolo alla ricerca che possa farne emergere non soltanto il valore patriottico, come fu già fatto da alcuni critici subito dopo il conseguimento dell'unità d'Italia, ma anche quello pedagogico che più stava a cuore a de Bernart. Da questo frammento si ha conferma della sua grande versatilità. Mettere al centro dei propri interessi il problema educativo, risulta scontato per de Bernart, ma al tempo stesso restituisce vigore ad una tesi già cara al Croce.

DOI Code: 10.1285/i20380313v23p67

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.