La canzone social come contrasto all'emergenza sanitaria: sostegno emotivo dei cittadini, ammonimento per i trasgressori


Abstract


En
This work analyzes the language of the Italian song on Facebook and Instagram in opposition to the covid-19 emergency. It focuses on the freestyles of the most famous rappers, who posted using the hashtags #covidfreestyle, #covid19, #iorestoacasa. Challenges on Instagram and Facebook materialized through live streams or 'stories'. The survey examines three key characteristics of the selected works: expression, purpose, user reaction. The first element probes the ways, forms, styles, and theming of song excerpts chosen by the authors as the launch of the publication. The second focuses on the objectives and intentions of the cultural product. The third develops a quantitative and qualitative analysis of the listener's feedback.
It
L'intervento analizza il linguaggio della canzone italiana transitato sulle piattaforme Facebook e Instagram in opposizione all'emergenza Covid-19, concentrandosi sui freestyle dei rapper più celebri apparsi pubblicati con gli hashtag #covidfreestyle, #covid19, #iorestoacasa. Si è assistito a sfide a colpi di strofe improvvisate, concretizzatesi attraverso dirette o stories. L'indagine prende in esame tre caratteristiche cardine delle opere selezionate: l'espressione, le finalità, la reazione degli utenti. Il primo punto sonda i modi, le forme, gli stili e la tematizzazione dei frammenti di brano scelti dagli autori come lancio della pubblicazione. Il secondo si sofferma sugli obiettivi e le intenzioni del prodotto culturale. Il terzo sviluppa un'analisi quantitativa e qualitativa del feedback dell'ascoltatore.

DOI Code: 10.1285/i9788883051883p118

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.