Il teatro nell'epoca della sua riproducibilità: il concetto di "presenza" al tempo del Covid-19


Abstract


En
The essay proposes a reflection about theatre during Covid-19 pandemic, a period that subverted the concept of presence as a central element of the show. After a brief preamble about innovations that affected corporeality, the analysis focuses on this decline, which had already started with the appearance of home video platforms. When coexistence of actors and spectators is no longer possible, theatre has to develop solutions to reinvent itself, also by mixing different artistic disciplines and incorporating digital technologies.
It
Il saggio propone una riflessione sul teatro durante la pandemia di Covid-19, periodo che ha visto la messa in crisi del concetto di presenza come elemento centrale dello spettacolo. Dopo una breve introduzione riguardo le innovazioni che hanno influenzato la corporeità, l'analisi si sofferma sul declino iniziato già con l'avvento delle piattaforme di home video. Quando la compresenza di attore e spettatore viene meno, il teatro deve elaborare delle soluzioni per reinventarsi, anche tramite la commistione di diverse discipline artistiche e incorporando le tecnologie digitali.

DOI Code: 10.1285/i9788883051883p99

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.