Abstract
Abstract
En
This article examines some of the social and political aspects resulting from the action of young people during the pandemic, through the description and analysis of a specific performance of conflict, occupation. Between October 2021 and March 2022 an unprecedented wave of keenly-felt student demonstrations swept through Italy, triggered by the occupation of several schools in Rome. The article is based on a quali-quantitative methodology. The chronology of the protest was reconstructed by means of an analysis of the national and local daily press.
It
Il contributo analizza alcune delle dimensioni sociali e politiche emerse dall'attivismo giovanile durante il periodo pandemico, attraverso la descrizione e l'analisi di una specifica forma di azione conflittuale: l'occupazione scolastica. Tra ottobre 2021 e marzo 2022, un'ondata inedita di mobilitazioni studentesche, fortemente partecipate e diffuse sul territorio nazionale, ha attraversato l'Italia, prendendo avvio dall'occupazione di diversi istituti scolastici nella città di Roma. Lo studio adotta un approccio metodologico misto, di tipo quali-quantitativo. La ricostruzione della sequenza temporale della protesta è stata condotta mediante l'analisi della stampa quotidiana, sia a livello nazionale sia locale.
This article examines some of the social and political aspects resulting from the action of young people during the pandemic, through the description and analysis of a specific performance of conflict, occupation. Between October 2021 and March 2022 an unprecedented wave of keenly-felt student demonstrations swept through Italy, triggered by the occupation of several schools in Rome. The article is based on a quali-quantitative methodology. The chronology of the protest was reconstructed by means of an analysis of the national and local daily press.
It
Il contributo analizza alcune delle dimensioni sociali e politiche emerse dall'attivismo giovanile durante il periodo pandemico, attraverso la descrizione e l'analisi di una specifica forma di azione conflittuale: l'occupazione scolastica. Tra ottobre 2021 e marzo 2022, un'ondata inedita di mobilitazioni studentesche, fortemente partecipate e diffuse sul territorio nazionale, ha attraversato l'Italia, prendendo avvio dall'occupazione di diversi istituti scolastici nella città di Roma. Lo studio adotta un approccio metodologico misto, di tipo quali-quantitativo. La ricostruzione della sequenza temporale della protesta è stata condotta mediante l'analisi della stampa quotidiana, sia a livello nazionale sia locale.
Keywords:
Youth participation; political organization; prefigurative protests; qualitative interviews; protest event analysis
Full Text: PDF
Refbacks
- There are currently no refbacks.